Fortællinger for børn 

Min fortælletaske hjælper mig, når jeg fortæller historier for børn på omkring 3-10 år. Der findes nemlig uendeligt mange fantastiske fortællinger og hvordan skal jeg vælge hvilke historier at fortælle? Jeg beder tasken om hjælp med denne lille remse:

"Hviske, tiske, taske

Skatten er så stor!

Hvad skal jeg fortælle?

Giv mig blot et spor"

Når jeg åbner tasken, efter at have sagt remsen, ja, så er der altid noget dernede der fortæller mig hvilke historier, jeg skal fortælle børnene. 

Det er ren magi... 


Fortællinger for unge

Når jeg fortæller for unge er det som regel med et mere specifikt fokus. Det kan være til en fokus-uge med fortælling som tema, eller det kan være nordiske myter, som en del af et vikingeforløb. Der skal gerne være noget i fortællingen, de kan arbejde med både før og efter. Det er også meget relevant at lave forløb med unge, hvor de selv får mulighed for at lære at fortælle. Enten ved at lære traditionelle historier, eller ved at skabe deres egene fortællinger. 


Fotogalleri børn & unge


Fortælling for voksne og ældre

Bliver man nogen sinde for gammel til at nyde en fortælling?

Nej! Fortælling er egnet til alle mennesker uanset hvor vi er i livet.

Kan du lide at læse en god bog? Se en film eller en serie på tv? Alle disse former for historiefortælling er udsprunget af den mundtlige fortælling, som menes at være ca. 30.000 år gammel. Fortælling er simpelthen en del af det at være menneske. At opleve en mundtlig fortælling er dog anderledes end både læsning og filmkiggeri. Når vi læser, er vi alene med historien i bogen. Vi er kognitivt beskæftiget med at afkode ord og omformulere ordene til en forståelse, som gør at vi har en sanselig oplevelse af handlingen med dens karakterer og omgivelser.

I den mundtlig fortælling bliver ordene med deres mening serveret direkte til dig fra et andet menneske. Dermed er der i den mundtlige fortælling indbygget et socialt element - fortælling er en aktivitet, der gøres i fællesskab. Samtidig foregår der en nonverbal udveksling mellem fortælleren og lytteren. Fortælleren skal ikke blot levere fortællingen, men skal også være opmærksom på at fortællingen lander godt hos lytteren. Er lytteren med? Kan de følge historien? Hvis ikke, må fortælleren justere fortællingen. Lytterens rolle består i at lytte opmærksomt og aktivt, dvs at engagere sig i fortællingen, skabe sanselige billeder og følge handlingen. Det sker som regel helt af sig selv, hvis ellers man tør give slip og lade fantasien få frit løb. De fleste hjerner er ret vilde med at få lov til at være i fortællingens rum, der giver et afbræk fra hverdagen, samtidig med at hjernen bliver fodret med meningsfuld næring.

De bedste fortællinger har mange lag og budskaber indbygget i sig, hvilket betyder at de fleste mennesker kan finde både morskab og mening i en god historie godt fortalt. 


Videoklip fra fortællearrangement for voksne på café Lagoni i Helsingør 20.02.25