Undervisning i fortælling 

Vil du gerne lære at fortælle historier frit fra hoften og uden brug af hjælpemidler? 

Jeg deler gerne min viden om og erfaring med den mundtlige fortællekunst og kan bookes til et undervisningsforløb for nye fortællere, eller mere erfarne fortællere, der ønsker at dykke ned i traditionelle måder at arbejde med fortælling på. 

Min undervisning tager udgangspunkt i de fire grund-kompetencer for mundtlig fortælling, som ses i nedestående kompetencemodel. Derfra arbejder vi med praktiske øvelser, jeg selv har lært og bruger i mit arbejde med fortælling. Jeg inkluderer også kropsbevidsthedstræning i min undervisning. Kroppen er fortællerens 'instrument' og det er derfor vigtigt at have en god kontakt til hvad der sker i kroppen, hvordan du udtrykker dig, både med og uden ord, samt hvordan du håndterer eventuelle stressreaktioner, som ofte opleves i forbindelse med performance-delen, men også kan findes i andre dele af modellen - det kan f.eks. være i form af overspringshandlinger, der bunder i en usikkerhed på egne evner. 

Undervisning i fortælling tilrettelægges efter målgruppens behov og tidsrammen.

Min uddannelsesmæssige baggrund

Herunder findes en oversigt med de forskellige workshops, kurser og uddannelser, jeg har taget for at blive den fortæller, jeg er i dag. Min undervisning i fortælling tager naturligvis udgangpunkt i min egen baggrund og er i høj grad formet af den 3 års lange uddannelse, jeg har taget hos Shonaleigh @ House of the West Wind. 
 

2025: 'A Sky Full of Stories' -fortællekursus under stjernerne i Marokko v. traditionsbærer og Dryt'syla Shonaleigh, England

2025: Professionsbachelor i Psykomotorisk terapi ved Københavns Proffesionshøjskole

2024: Den mundtlige fortællekunst som vigtig kulturarv v. Göran Hemberg, Nordisk Fortælleseminar, Sagobygden, Sverige

2018 - 2022: Walking the Wild Woods -historiefortælleruddannelse v. traditionsbærer og Dryt'syla Shonaleigh, England

2020: Masterclass i ny kompetencemodel for historiefortælling v. Veva Gerard, Nordisk Fortælleseminar, Vrå Højskole

2020: Masterclass i historiefortælling v. Ashley Ramsden, Emerson College, England

2019: Bleddfa storytelling v. Michael Harvey –fordybelseskursus for historiefortællere i Wales

2018: Personlig historiefortælling v. Sue Hollingsworth, Irland

2017: Word Dancing / mundtlig & skriftlig historiefortælling v. Shonaleigh Cumbers and Simon Heywood, Emerson College, England

2017: Diploma in Storytelling, Kathalaya Storytelling Centre, Bangalore, Indien

2016: Historiefortælling for børn, Emerson College, England

2014: 'Begin it now' introduktionskursus i mundtligt historiefortælling, Emerson College, England

2005: Diplom i Human Givens Therapy - et kursus i løsningsorienteret psykoterapi ved Human Givens College i London, UK

2000: Ergoterapeut ved Fysio- og Ergoterapeutskolen i Århus


Roskilde fortællecirkel

Hvad er Roskilde fortællecirkel?

Fortællecirklen er en slags fortællingssammenskudsgilde, hvor aftenens program bliver formet af de fortællere, som er til stede.

Alle med interesse i mundtlige fortællinger er velkomne.

Deltagerne må meget gerne tage en fortælling med, men ønsker man blot at lytte til andres fortællinger, er det også helt OK. Det er også helt fint at komme med en fortælling, som er under udvikling eller som lige skal prøves af. Det handler ikke om at præstere en perfekt fortælling, men derimod om at lade din fortælling få liv og lyd.

Medbragte fortællinger til deling må vare op til 10 minutter.

Vi mødes centralt i Roskilde cirka hver anden måned om søndagen fra 19-21.

Dato for fortællecirklen annonceres på facebook og Kultunaut, samt via direkte email til de der ønsker det.

Tilmelding påskønnes, men er ikke påkrævet -man må gerne bare dukke op på dagen.

Det er gratis at deltage og der kan købes drikkevarer i pausen.

Kom glad - det er superhyggeligt :-)


Det med småt: Fortællerummet er inkluderende og derfor accepteres ikke historier som er politiske, prædikende, racistiske, diskriminerende eller hadefulde i forhold til køn, kultur, sexualitet, alder, tro, handicaps m.m.